SEBAB-SEBAB BERGADUH DI TEMPAT KERJA – syaisya.com

SEBAB-SEBAB BERGADUH DI TEMPAT KERJA

1 Flares 1 Flares ×
fighting SEBAB SEBAB BERGADUH DI TEMPAT KERJA
Kadang-kadang aku bergaduh di tempat kerja. Pergaduhan di tempat kerja ni dah jadi perkara biasa dah. Walaupun stail aku bekerja sekadar menjaga periuk nasi sendiri, tapi aku memang tak faham kenapa orang suka cari pasal dengan aku. Apa yang dia tak puas hati sangat tu pun, aku tak tahu. Lebih-lebih lagi bila ajak gaduh melalui email yag di cc kan kepada ramai2 orang.
Aku memang la malas nak layan orang yang nak cari gaduh ni. Tapi, aku juga perlu pertahankan diri dan juga seksyen aku. Anak-anak buah tak usah cakap la, memang dah berapi-api nak memuntahkan larva masing-masing. Tapi biasanya aku mendiamkan diri dulu. Bukan bermakna aku kalah, cuma aku menenangkan diri terlebih dulu, berfikir apa maksud orang tu nak menyerang aku tak tentu pasal, mengumpulkan segala bahan bukti, membuat rumusan dan akhirnya barulah aku memuntahkan hujah2 aku yang disupport oleh data-data dan fakta.
Dalam bekerja ni, aku amat menyedari, bahawa sifat ‘cepat melatah’ ni sememangnya tak bagus. Cepat melatah walaupun dikuit sikit, akhirnya akan memalukan diri sendiri. Ni memang aku sendiri pernah rasa. Terikut-ikut dengan ledakan amarah anak buah yang sememangnya mudah berapi apabila dikuit. Walaupun pada masa tu, aku dah terfikir dah beberapa point lain, tapi aku turutkan perasaan juga. Akhirnya, aku menyedari, aku telah melakukan kesilapan. Anak buah memang tak puas hati dengan aku, sebab aku tak mahu melanjutkan pergaduhan. Aku tahu, diorang tak nampak apa yang aku nampak. Aku tahu, diorang tak faham apa yang aku faham.  Aku cuma menamatkan medan perang tu, sebab aku dah tahu, punca kejadian adalah dari kesilapan anak buah aku sendiri. Tapi mereka tak sedar, yang mereka telah melakukan kesilapan dan merasa tak puas hati dengan aku sebab tak nak sokong diorang bergaduh.
marah SEBAB SEBAB BERGADUH DI TEMPAT KERJA
Sejak peristiwa itu, aku jadikan pengajaran buat diri sendiri. Dan aku tahu, aku perlu memandang sesuatu perkara, dari pelbagai sudut secara terperinci, bukan dari 1 sudut sahaja, kerana “Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata, sendiri tanggung akibatnya”.
Bagi aku, ni beberapa sebab mengapa berlaku pergaduhan dan rasa tidak puas hati antara satu sama lain ditempat kerja:
1. Tidak nampak dan tidak mahu mengaku kesilapan sendiri
Ni memang dah sifat yang sebati dalam diri manusia. Sentiasa menuding jari ke arah orang lain, tanpa menyedari kesilapan diri sendiri. Satu jari kita tuding ke arah orang lain, 3 jari yang lain tuding ke arah diri sendiri tanpa disedari. Sifat suka tuding-menuding dan mencari salah orang lain ni diibaratkan seperti ‘kuman di seberang lautan kita nampak, tapi gajah di depan mata, tak nampak’. Adakah merasakan diri sendiri adalah malaikat? Tak melakukan kesalahan langsung? Diri sendiri terlalu sempurna ke?
pointing+fingure SEBAB SEBAB BERGADUH DI TEMPAT KERJA
2.  Hasad dengki, tak senang tengok orang lain senang

Penyakit hasad dengki ni memang susah nak ditangkis. Iri hati melihat kesenangan dan ketenangan orang lain. Tak senang duduk dibuatnya bila tengok orang lain aman damai, bahagia sentiasa. Mulalah nak buat kacau bilau agar hidup orang itu huru-hara. Senang lah hati tu bila tengok orang dapat susah.

3. Nak tonjolkan diri pada boss dan orang lain, konon-konon dia ada buat kerja

Heh..ni taktik kotor la. Mungkin dia je yang rasa dengan cara ni orang fikir dia buat kerja bagus. Tapi adakah bagus tembak-tembak orang melalui email?. Cakap face to face tak boleh ke? Kalau memang buat kerja bagus, mestilah ada banyak lagi kerja lain nak dibuatkan, dari menaip email dan cc ke semua boss. Tu namanya tak de kerja. Huhu..memang buang masa je layan orang macam ni.
Apa pun, bagi aku, setiap masalah ada puncanya, dan setiap masalah ada jalan penyelesaiannya. Duduk berbincang dan berfikir untuk menyelesaikan masalah adalah jauh lebih baik dari menuding jari ke arah orang lain.
p/s: Orang-orang yang buat perangai macam ni, depan bos mulut punyalah manis. Putar alam pusing satu dunia, padahal buat kerja hampeh.. Timbulkan masalah memang terror, tapi tak tahu macam mana nak selesaikan. Orang lain pula yang kena bersihkan najis yang di buang merata-rata. Ceh, busuk punya orang!
tutup+hidung SEBAB SEBAB BERGADUH DI TEMPAT KERJA

EF7E31402E32ADBE21C0146FA24231F2 SEBAB SEBAB BERGADUH DI TEMPAT KERJA

0 comments… add one

Leave a Comment

CommentLuv badge