Erm…persoalan di atas dah beberapa bulan berlegar dalam kotak fikiran aku. Sejak blogspot memperkenalkan stats di dashboard, memang mudah untuk aku mengintai keadaan lalu lintas blog secara ‘real-time’. Dari situ juga boleh tahu, asal-usul visitor yang sedang tekun membaca. Dari mana datangnya mereka itu.
Nampak tak? Yang dalam kotak merah tu.Visitor datang dari blog http://www.ar-rifke.com/. Walaupun aku dah lama pelik dan cari kat celah mana dalam blog ar-rifke yang ada backlink ke blog aku, tapi aku tak jumpa-jumpa sehingga kini. Aku syak aried (pemilik blog http://www.ar-rifke.com/) bagi aku backlink untuk entri AFF Suzuki Cup, sebab visitor datang dari blog Aried sejak AFF bermula. Setiap hari ada visitor datang ke blog aku dari blog beliau.

http://www.ar-rifke.com/ muncul sebagai Top 3 referring URL blog ni sejak May 2010. 1 lagi blog penyumbang trafik ke blog ni ialah http://pakeri.com/blog. Yang ni aku betul-betul ‘no idea’, tak tahu nak cari kat mana backlink nya. Ada juga godek blog ni beberapa kali cari, tapi tak jumpa. Nak teka entri aku yang mana 1 yang di linkkan pun aku tak tahu.

Kalau korang perasan, kat dalam senarai referal tu, ada benashaari.com. Setakat ni, benashaari lah Top Blog sebagai referal blog ni, untuk entri pemergian arwah Toh Tuan Tanah. Aku pernah buat entri tentang tempias trafik benashaari sebelum ni.

Apapun, walaupun ada yang aku tak tahu kat celah mana backlink diletakkan, aku mengucapkan ribuan terima kasih kerana tolong berikan backlink dan seterusnya berkongsi trafik dengan blog aku yang tak seberapa ni. Thank Aried, Pakeri dan Benashaari. Terima kasih daun keladi, lepas ni bagi lah link lagi..hehee =D

p/s: Ada 1 masa tu dapat trafik dari http://www.justkhai.com/. Ni yang paling aku confius. Seingat aku ada sekali je aku tinggalkan komen kat blog justkhai yang glamor lagi otai ni. Takkan datang dari link komen kot?. Serius, aku pelik bin ajaib. Tapi aku tak buat snapshot masa nama justkhai jari referal sites, juga dia tak jadi top referal sebab visitor yang masuk ada dalam 10 orang je, gitu. 


Kongsi entri ini dengan rakan-rakan anda yang lain di Facebook dengan menekan button share ini.

error: Content is protected !!