CONTOH SOALAN PEPERIKSAAN PEGAWAI TADBIR DIPLOMATIK PTD YANG LEPAS

by syaisya on May 9, 2012

 

Anda Dipanggil Menduduki Peperiksaan Pegawai Arkib 1 April ini?

PAKEJ RUJUKAN LENGKAP PEPERIKSAAN PEGAWAI ARKIB S41 ini boleh membantu anda membuat persediaan!. 

Anda akan dapat : 

  • 25++ NOTA RINGKAS berkaitan jawatan Pegawai Arkib yang anda perlu tahu sebagai senjata persediaan peperiksaan anda!
  • 100++ Contoh Soalan dan Jawapan 
  • 7 Contoh Esei BM dan BI
  • Nota GTP 
  • Dan banyak lagi..

TERHAD! 25 Mar - 30 Mar 2014 sahaja!

 

Anda Terpilih Untuk Menduduki

Exam Penolong Pegawai Teknologi Maklumat 

8 Mar 2014 ini?

 

Jika ya, anda perlu membuat persediaan.
Kalau tak ada rujukan susah, tau.

Jangan risau, ada rujukan khas untuk anda LULUS.

Masukkan nama dan alamat emel anda di bawah dan klik “Saya Nak Lulus!”

untuk dapatkan Rujukan Khas Peperiksaan Penolong Pegawai Teknologi Maklumat  :

down-red05

 

First Name:
Email address:


 

 *****************************

Kepada calon-calon peperiksaan PTD 13 April ini, maklumat yang ingin Sya sampaikan di sini amat sesuai untuk anda. Maklumat yang diberi adalah berdasarkan pengalaman dan pembacaan Sya sendiri.

CONTOH SOALAH PEPERIKSAAN PEGAWAI TADBIR DAN DILOMATIK (PTD)

1. Program Kebajikan Rakyat 1Malaysia (KAR1SMA) adalah bantuan kewangan khusus untuk golongan berikut KECUALI

A.Warga emas
B.Anak yatim
C.Kanak-kanak miskin
D.OKU

Jawapan : B

Nota: Sebab dlm bajet 2012, kerajaan telah menyediakan 1.2 bilion ringgit utk program kebajikan KAR1SMA yg merangkumi bantuan kepada warga emas miskin sebanyak RM300 sebulan, kanak-kanak miskin RM100 sebulan dan antara RM150-300 sebulan kepada OKU.

2. Dato’ Seri Kong Cho Ha menerajui NKRA dalam

A.Mempertingkatkan pengangkutan awam di bandar
B.Mengurangkan jenayah
C.Mempertingkatkan taraf kehidupan isi rumah berpendapatan rendah
D.Mempertingkatkan pencapaian pelajar

Jawapan: A

3. KESEDAR, KEJORA, DARA dan KETENGAH adalah program pembangunan wilayah di bawah Rancangan Malaysia (RMK) yang keberapa?

3 soalan di atas adalah antara contoh soalan peperiksaan Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD) gred M41.

Klik SINI untuk dapatkan lebih banyak soalan dan jawapan, sekali dengan nota-nota isu semasa 2011/2012.

CONTOH SOALAH MATEMATIK PEPERIKSAAN PEGAWAI TADBIR DAN DILOMATIK (PTD)

Berdasarkan pengalaman Sya menduduki peperiksaan PTD ini 3 tahun lalu, soalan matematik ini lebih kepada logik akal. Pengiraan yang terlibat adalah simple hanya melibatkan operasi tambah, tolak, darab, bahagi. Tak sesusah soalan matematik tambahan.

Tapi, soalan tricky, kalau anda faham soalan, boleh berfikir dengan cepat, dapatlah jawab soalan ini. Kalau tak faham soalan, susahlah. Semua soalan hanya perlu dijawab dalam masa kurang dari seminit. Anda perlu berfikir dan membuat pengiraan dengan cepat dan tepat.

Ada juga soalan yang tak melibatkan pengiraan, tapi guna logik akal. Dia keluarkan gambar, kena jawab, apakah gambar atau simbol yang sepatutnya.Hint: Kalau siapa dah biasa jawab soalan IQ test, boleh jawab soalan jenis macam ni.

Tapi, tak perlu risau. Kat sini Sya ada sediakan link untuk anda dapatkan contoh-contoh soalan matematik yang mencabar minda ni. Kalau dah buat latih tubi, dapat lah jawab soalan-soalan peperiksaan ni nanti. Kalau anda dah cukup bersedia, kacang putih je. :D

Klik SINI untuk dapatkan contoh soalan matematik peperiksaan PTD ini.

CONTOH SOALAH ESEI BM dan BI PEPERIKSAAN PEGAWAI TADBIR DAN DILOMATIK (PTD)

Masa Sya ambil peperiksaan PTD ini, soalan esei BM keluar soalan bioteknologi dan MLM. Sya pilih MLM sebab lebih banyak idea untuk jawab soalan tu.

Untuk Esei BI pula, keluar soalan tanah runtuh. Sebab beberapa bulan sebelum exam PTD ni, ada kes tanah runtuh. Basicly, begitulah corak soalan peperiksaan PTD. Tak jauh dari isu semasa yang berlaku dalam beberapa tahun / tempoh yang terdekat.

Tak tahu / tak alert dengan isu semasa 2011/2012?

Tak tahu nak buat esei, terutama esei BI?

Jangan risau kalau tak berapa tahu semua tu.

Nota isu semasa dan 14 contoh esei BM dan BI peperiksaan PTD ada di SINI. Klik untuk mendapatkan.

CONTOH SOALAH SAHSIAH DIRI PEPERIKSAAN PEGAWAI TADBIR DAN DILOMATIK (PTD)

Soalan sahsiah diri lebih kepada kecenderungan minat kita. Akan ada soalan yang berulang-ulang. Masa Sya jawab soalan ni dulu, pening juga dibuatnya. Walaupun bukan soalan yang perlukan pengetahuan am yang luas, dan tak perlu buat kira-kira, tapi bila dah banyak sangat soalan, mabuk juga nak menjawabnya.

 Klik SINI untuk dapatkan contoh soalan sahsiah peperiksaan PTD ini.

TIP LULUS PEPERIKSAAN PTD M41

Untuk lulus peperiksaan PTD, anda perlu berpengetahuan luas dalam semua bidang termasuk sukan, anugerah filem, isu semasa.. pendek kata, anda perlu penuhkan ilmu didada untuk LULUS peperiksaan PTD ini. Sebab tu ramai yang gagal peperiksaan PTD ini, sebab tak cukup ilmu didada dan tak cukup buat persediaan.

Anda perlu skor semua seksyen. Ada 5 seksyen. Markah lulus dikira secara keseluruhan. Maknanya anda perlu lulus dengan baik semua seksyen. Kalau ada salah satu seksyen yang anda tak skor, ini akan menjejaskan markah keseluruhan anda dan peluang untuk anda lulus adalah TIPIS.

Sya pernah menduduki peperiksaan PTD ini, dan Alhamdulillah, lulus ketika kali pertama ambil peperiksaan ini. Bukan Sya je yang lulus peperiksaan ini. Mereka pun lulus juga.

lulus peperiksaan ptd

testimoni pembeli ebook tipsptd

92.68% GAGAL Dalam Peperiksaan Bertulis M41. Anda nak lulus peperiksaan Pegawai Tadbir dan Diplomatik yang susah ni?. Dapatkan panduan lengkap peperiksaan PTD ini di SINI. Jualan dibuka sehingga 11.59 malam ini sahaja (11 April 2013).  Anda lambat, anda terlepas. Selepas jualan ditutup, tidak akan dibuka lagi. Sebarang rayuan tidak akan diterima!.

Klik SINI untuk dapatkan Pakej Rujukan Lengkap Peperiksaan Pegawai Tadbir dan Diplomatik ini.






Download PERCUMA E-book

25 Tip Jadikan Diri Anda 

Calon Terbaik Temuduga 

Berbanding Calon Lain

We respect your email privacy

{ 3 comments… read them below or add one }

LangkawiHomestay May 9, 2012 at 3:52 pm

bgus lah info ni… :)

Reply

puteri mama May 9, 2012 at 4:00 pm

salam,
sya, i am coming again.. :)
thanks kongsi sya, saya baru nak start membaca seriusly mlm ni..aish..harap sempat lah cover semua..
kip on updating.. :)

Reply

Jebeng Otai™ May 9, 2012 at 10:52 pm

terima kasih.. :)

Reply

Leave a Comment

CommentLuv badge

{ 1 trackback }

Previous post:

Next post: