PENGALAMAN HOT TEMUDUGA PTD

Anda dipanggil Temuduga PTD?

Tahniah! Bukan senang nak berjaya sampai ke tahap ke-3 iaitu temuduga. Anda adalah dikalangan orang yang bertuah dan cemerlang kerana amat ramai calon yang tersungkur di peringkat peperiksaan PTD dan peringkat PAC.

Anda tahu nak prepare apa dan dah prepare?

Tahniah sekali lagi!

Tapi kalau anda tak tahu nak prepare apa untuk temuduga ni…..

pengalaman hot temuduga ptd masalah temuduga soalan sebenar temuduga ptd PENGALAMAN HOT TEMUDUGA PTD

Baru-baru ni saya ada terjumpa ‘PENGALAMAN HOT TEMUDUGA” yang disertakan 2 temuduga sebenar PTD.

Haaa…. nak baca pengalaman Hot Temuduga PTD ni?

Anda boleh dapatkannya dengan hanya klik pada link ini >> Bijak Temuduga <<

GOOD LUCK!!






Download PERCUMA E-book

25 Tip Jadikan Diri Anda 

Calon Terbaik Temuduga 

Berbanding Calon Lain

We respect your email privacy

 PENGALAMAN HOT TEMUDUGA PTD

0 comments

RUJUKAN SOALAN PEPERIKSAAN PEGAWAI PENERANGAN S41

rujukan soalan peperiksaan pegawai penerangan s41 tips lulus






NAK RUJUKAN LENGKAP Peperiksaan Penolong Pegawai Arkib 12 Mei ini?


Masukkan nama dan emel anda untuk download rujukan peperiksaan ini! 

 RUJUKAN SOALAN PEPERIKSAAN PEGAWAI PENERANGAN S41






Download PERCUMA Panduan Peperiksaan Pegawai Penolong Penerangan Sekarang!

Masukkan nama dan emel untuk download. icon smile RUJUKAN SOALAN PEPERIKSAAN PEGAWAI PENERANGAN S41

 RUJUKAN SOALAN PEPERIKSAAN PEGAWAI PENERANGAN S41

Entri kali ni khas untuk calom peperikasaan bertulis Pegawai Penerangan S41.

KLIK GAMBAR DI BAWAH UNTUK MENDAPATKAN RUJUKAN KHAS PEPERIKSAAN PEGAWAI PENERANGAN S41 :

468x60 RUJUKAN SOALAN PEPERIKSAAN PEGAWAI PENERANGAN S41

Download PERCUMA

Contoh Soalan Peperiksaan Pegawai Penerangan S41 

 

Masukkan nama dan alamat emel anda di bawah dan klik “Saya Nak Lulus Exam!”



First Name:
Email address:

 

 

 

rujukan soalan peperiksaan pegawai penerangan s41 tips lulus RUJUKAN SOALAN PEPERIKSAAN PEGAWAI PENERANGAN S41

Saya nak kongsikan 4 sebab utama kenapa calon LULUS ujian bertulis SPA.

 

===============================
Sebab #1: Hadir Peperiksaan!
===============================

Anda mungkin ketawa tetapi ini hakikatnya. Mengikut data sedia ada, jika SPA memanggil 5,000 calon, yang hadir PASTI tak sampai 5,000, mungkin hanya 70% sahaja hadir atas sebab yang berbeza.

Nah! Jika anda calon dan anda hadir peperiksaan, peluang anda lebih cerah untuk LULUS kerana ribuan lagi tidak hadir. Peluang anda!

*** Exam Peg Penerangan kali ini dilakukan pada hari KHAMIS (bukan Sabtu!) Anda rasa berapa ramai yang tidak hadir kerana tak dapat cuti?? Peluang anda untuk jadi Pegawai Penerangan adalah tinggi!. Dengan syarat anda LULUS peperiksaan bertulis ini!.

=============================
Sebab #2 – Tahu format!
=============================

Ini memang masalah utama calon, tak tahu bentuk soalan yang nak ditanya! Masuk exam, terkedu..

Alangkah baiknya jika calon tahu bentuk soalan, lebih yakin untuk menjawab kan?

Jika anda tahu format, bukan kah peluang untuk anda lulus lebih besar berbanding mereka yang tak tahu format?

=========================================
Sebab #3 – Cukup masa untuk study!
=========================================

Untuk yang dah bekerja memang ini masalah buat mereka.

Anda bagaimana?

Jika anda membaca akhbar setiap hari (bukan cerita artis!), dan selalu menulis esei dan buat ujian matematik di masa lapang mesti tak ada masalah buat anda!

Tahniah untuk anda! Anda punya masa/kesempatan untuk study!

Anda mungkin ‘senyum’ pada 29 OGOS ini kerana peluang untuk anda lulus lebih tinggi!

====================================
Sebab #4 – Tahu apa nak study!
====================================

Banyak sangat benda nak baca, masa suntuk!

Ianya macam anda menembak ke langit dengan harapan ‘terkena’ burung.
Berapa % untuk kena agak2?

Tapi alangkah bagusnya kalau anda tahu apa yang mahu dibaca, apa yang perlu difokuskan.

Mereka yang berjaya semasa peperiksaan adalah mereka yang membuat persediaan yang tepat sebelum peperiksaan.

Sama kes seperti ini juga, anda dengar tip ada yang menyuruh anda baca buku ‘Malaysia Kita’ yang sangat tebal itu.

Buku itu sangat bagus, tapi anda nak baca semua? Sempat ke? Kenapa tak fokus kepada beberapa bab sahaja yang berkemungkinan besar keluar?

Soalan peperiksaan SPA yang lepas ada mengenai ‘Teknologi Hijau’ dan ’1 Malaysia’, ada isu itu dalam buku ‘Malaysia Kita’?

Tiada..

===============
SOLUSI
===============

Ambil sahaja pengalaman Infokerjaya yang dulu dikenali dengan Team Tipsptd yang telah membantu calon menduduki peperiksaan bertulis sejak tahun 2009.

Jika anda merupakan calon untuk peperiksaan Gred 41 nanti bagi jawatan PEGAWAI PENERANGAN S41, rujukan ini bakal membantu anda.

 

contoh soalan peperiksaan pegawai penerangan S41 RUJUKAN SOALAN PEPERIKSAAN PEGAWAI PENERANGAN S41

Apa yang ada dalam ebook rujukan Soalan Peperiksaan Pegawai Penerangan ini?

•Tahukah anda dalam setiap ‘Seksyen’ terdapat pecahan tambahan yang bakal merungsingkan anda?
◦Tak perlu risau, kami akan tunjukkan kepada anda bagaimana ‘pecahan dalam pecahan’ tersebut!
7 PECAHAN dalam seksyen A dan satu PECAHAN WAJIB yang ramai calon terlepas pandang. Kami tunjukkan kepada anda untuk memudahkan persediaan peperiksaan anda nanti?

15 TAJUK NOTA RINGKAS berkaitan inisiatif Kementerian Kesihatan Malaysia, program dan Kempen kesedaran Kesihatan yang anda perlu tahu sebagai senjata persediaan peperiksaan anda!

◦Kami bantu anda menjimatkan masa mencari bahan yang TEPAT yang perlu untuk anda baca.

◦Anda jimat 9 JAM dari masa anda!

Contoh Soalan untuk ‘Seksyen A’
◦LEBIH 40 Soalan pelbagai pecahan
◦BONUS! Extra soalan berkaitan GTP!
◦BONUS! Extra soalan berkaitan JAWATAN!
◦Jawapan disediakan!

Contoh Soalan untuk ‘Seksyen B’
◦30 Soalan pelbagai pecahan
◦Jawapan disediakan!

Contoh Soalan untuk ‘Seksyen C’ dan ‘Seksyen D’
◦Contoh Soalan
◦Jawapan disediakan!

Tip penulisan Esei
◦Kami tahu, anda sudah lama tidak menulis esei! Kami bantu anda dengan tip mudah menulis esei!

Contoh ‘Esei Bahasa Melayu’ dan ‘Esei Bahasa Inggeris’
◦Bagaimana bentuk soalan Esei ditanya?
◦7 Contoh Esei BM + Esei Berkaitan Denggi
◦7 Contoh Esei BI

•FAKTA PENTING, soalan peperiksaan memasuki perkhidmatan Awam 2012 yang lepas, isu GTP menjadi soalan dalam ‘Seksyen A’?
◦Kami akan bekalkan kepada anda contoh soalan berkaitan Isu GTP
◦Jawapan juga disediakan!
◦NOTA KHAS GTP juga disediakan!

Rebutlah peluang untuk mendapatkan contoh-contoh soalan, contoh karangan BM dan nota khas GTP peperiksaan Pegawai Penerangan ini sementara jualan masih dibuka. Jualan hanya dibuka 3 hari sahaja. Jualan akan ditutup pada 27 Ogos jam 11.59. Setelah jualan ditutup, kami tidak akan buka lagi jualan. Sebarang rayuan tidak akan dilayan.

Pilih untuk lulus.. Hanya klik sahaja gambar di bawah ini untuk mendapatkan ebook yang telah membantu ramai calon peperiksaan untuk lulus peperiksaan bertulis SPA.

300x300 RUJUKAN SOALAN PEPERIKSAAN PEGAWAI PENERANGAN S41
Calon lain telah mendahului anda. Mereka dah start study!. Mereka sudah ada ilmu dan peluru utnuk menjawab soalan peperiksaan Pegawai Penerangan 29 Ogos ini. Anda bagaimana?. Dah bersedia?.

ebook rujukan soalan peperiksaan pegawai penerangan S41 tipsptd RUJUKAN SOALAN PEPERIKSAAN PEGAWAI PENERANGAN S41
BETUL KE KALAU BACA EBOOK RUJUKAN PEPERIKSAAN PEGAWAI PENERANGAN NI SAYA BOLEH LULUS?

Tiada jaminan panduan ini akan menyebabkan calon lulus tetapi setidaknya diri sendiri sudah tahu akan contoh-contoh soalan yang bakal dijawab nanti. Ebook rujukan ini juga menyediakan nota-nota khas isu semasa yang boleh membantu calon menjawab soalan. Jika anda telah study, anda lebih bersedia untuk menjawab soalan dan melangkah masuk ke dalam dewan peperiksaan dengan tenang dan yakin. Rujukan kami telah terbukti membantu ramai calon LULUS setelah menelaah ebook rujukan ini. Mereka adalah antara yang telah berjaya.

betul ke boleh lulus kalau baca rujukan tipsptd bukan penipu RUJUKAN SOALAN PEPERIKSAAN PEGAWAI PENERANGAN S41

Masih ragu-ragu?

jaminan pulangan balik ebook tipsptd RUJUKAN SOALAN PEPERIKSAAN PEGAWAI PENERANGAN S41
Ya, kami memberi jaminan akan memulangkan wang anda 100% jika anda dapati rujukan ini tidak membantu anda langsung. Dengan syarat permintaan untuk refund dilakukan dalam tempoh seminggu selepas peperiksaan. Kami yakin dengan reputasi baik kami sejak tahun 2009!

 Pilih untuk LULUS!.

Anda LULUS, anda yang untung!

468x60 RUJUKAN SOALAN PEPERIKSAAN PEGAWAI PENERANGAN S41

Salam sukses untuk anda!

Saya doakan anda Berjaya lulus icon smile RUJUKAN SOALAN PEPERIKSAAN PEGAWAI PENERANGAN S41

Klik SINI jika anda mahu LULUS Exam Pegawai Penerangan ini dan mahu buat persiapan yang terbaik!. 

 

 

0 comments

RAHSIA DI SEBALIK DUIT RAYA

Aku tertarik dengan artikel khas Ramadhan yang ada di website ikim.gov.my ni. Artikel mengenai beri duit raya kepada kanak-kanak. Tajuk artikel ni “Beri Duit Raya Biar Ikhlas“.

beri duit raya biar ikhlas cara didik anak adab beraya RAHSIA DI SEBALIK DUIT RAYA

Apa yang ingin diperkatakan pada kesempatan ini adalah tentang amalan memberi duit raya kepada kanak-kanak. Memang pada Hari Raya kanak-kanak adalah orang yang paling gembira. Selalunya mereka akan pergi ziarah raya dari rumah ke rumah bersama rakan-rakan. Tujuannya bukan untuk menziarah sangat, lebih bertumpu kepada duit raya yang diberi tuan rumah apabila bersalaman.

Duit raya yang dihulur mungkin merupakan suatu ‘paksaan’ bersedekah. Sebenarnya syarat bersedekah ialah ia mesti diberi dengan ikhlas sekadar termampu. Ada ibu bapa yang memberi duit raya kerana orang lain memberikan duit raya kepada anak mereka. Jika tidak dibalas takut berkecil hati, lantas memberi kerana terpaksa atau menutup malu. Pemberian sedekah begini tentu kurang dari segi keikhlasannya.

Ada juga yang berniat untuk menunjuk-nunjuk semasa memberi duit Raya kepada kanak-kanak. Niat perlu betul, jangan sampai hangus pahala sedekah yang diberi. Seeloknya dimasukkan di dalam sampul agar jumlah wang yang diberi tidak dapat dilihat oleh orang lain.

adab anak anak ketika beraya duit raya RAHSIA DI SEBALIK DUIT RAYA

Cara Didik Anak-anak Etika Beraya

1) Jangan Memilih Rumah Ketika Berziarah 

Kanak-kanak juga harus diingatkan agar jangan hanya berhari raya di rumah orang kaya sahaja. Tujuan asal berziarah pada Hari Raya adalah untuk merapatkan hubungan silaturrahim sesama orang Islam. Oleh itu jangan dipinggirkan mereka yang miskin dan kurang berkemampuan untuk memberi duit raya. Didik anak-anak agar tidak terlalu menjadi mata duitan. Walau macam mana daif pun tuan rumah, mereka tetap gembira menerima kunjungan anak-anak pada Hari Raya.

2) Ajar anak-anak adab beraya di rumah orang

Anak-anak perlu diberitahu adab ke rumah orang agar tidak cacat tujuan ziarah itu sendiri. Tujuan berziarah adalah untuk bermesra bersama jiran atau saudara-mara sambil bertanya khabar. Jangan pula tidak makan, tidak minum mahupun berbual, tetapi hanya duduk semata-mata menanti sampul duit raya. Ini tentunya bertentangan dengan semangat berziarah untuk bergaul dan mengeratkan lagi hubungan.

Seperkara lagi ada anak-anak yang mengunjungi sesebuah rumah sehingga dua tiga kali semata-mata untuk menambah duit raya. Tuan rumah selalunya tidak menyedari kanak-kanak itu pernah singgah lantas memberikan duit raya sekali lagi. Jangan pula mengambil kesempatan kebaikan tuan rumah untuk membuat duit raya. Berilah peluang kepada orang lain pula untuk menerima duit raya.

Trend Masa Kini : Tutup Pintu Supaya Kanak-kanak Tak Datang Beraya

 

152a644e0 RAHSIA DI SEBALIK DUIT RAYA

 

Namun sejak akhir-akhir ini didapati semakin ramai yang tidak gemar membuka pintu kepada anak-anak yang datang beraya. Ramai yang ‘tutup pagar’ takut dikunjungi kanak-kanak yang datang untuk beraya di rumah mereka. Ada yang pura-pura tiada di rumah atau ada yang sedang duduk di rumah tetapi hanya buat tidak tahu apabila kanak-kanak memberi salam dan hendak beraya.

Ada yang malas dan takut letih melayan kerenah mereka. Mungkin juga kerana takut ‘terpaksa’ beri duit raya kepada kanak-kanak itu. Tetapi jika kita kurang bersedekah pada masa-masa lain, masa inilah paling sesuai untuk kita bersedekah kepada kanak-kanak yang datang berziarah. Masa inilah juga kita dapat berkenalan sekurang-kurangnya dengan bertanya “kamu ini anak siapa dan tinggal di mana?”

Luangkanlah sedikit masa untuk anak-anak yang bertandang ke rumah kita. Tidak perlu tunggu ‘rumah terbuka’ baru hendak melayan mereka. Pamerkan kemesraan dan sifat kasih sayang kepada anak-anak yang datang menziarah . Tetamu yang datang berkunjung ke rumah akan menghapuskan dosa-dosa tuan rumah. Apatah lagi apabila dia mendoakan kesejahteraan kita kerana melayannya dengan baik. Hidup kita akan dilimpahi keberkatan.

Kesan Buruk Tak Beri Kanak-kanak Datang Rumah Beraya

 

Jika kita tutup pintu kepada generasi muda ini, mereka akan bertambah jauh dari kita. Maka jangan pula mereka ini disalahkan jika mereka lebih gemar mendengar nasihat rakan sebaya, internet serta lebih banyak menghabiskan masa di depan kaca televisyen yang sememangnya banyak menyiarkan rancangan menarik semasa Hari Raya.

Harus diingat Hari Raya bukanlah hari untuk bersuka ria semata-semata, sebaliknya ia adalah perayaan keagamaan. Maka cara menyambutnya perlulah mengikut adab dan peraturan agar kita akan mendapat ganjaran dariNya.

Kredit gambar : Utusan.com.my, Indocell.net

2 comments

PERSOALAN : BERPUASA BAGI IBU YANG MENYUSUKAN BAYI – MEMUDARATKAN?

BERPUASA BAGI IBU YANG MENYUSUKAN BAYI – MEMUDARATKAN?

POSTER BREASTFEEDING PERSOALAN : BERPUASA BAGI IBU YANG MENYUSUKAN BAYI   MEMUDARATKAN?

Hari ni nak kongsi mengenai beberapa persoalan yang timbul tentang berpuasa dan penyusuan ibu. Maklumat ini aku temui di kompilasi artikel Ramadhan  yang ada di laman web IKIM.gov.my bertajuk “Ramadhan dan Penyusuan Ibu“.

Tatkala Ramadhan menjelang tiba, sudah pasti setiap ibu yang menyusukan anak melahirkan kebimbangan di hati. Bukan tidak mampu untuk menunaikan ibadah yang tercatit dalam Rukun Islam tetapi kegusaran mengenangkan bagaimana untuk menyusukan bayi sedangkan diri terikat dengan ibadah puasa.

Yang dikhuatirkan ialah pengeluaran susu ibu semakin berkurang dan ibu tidak dapat menyesuaikan diri dalam keadaan berpuasa. Itulah stigma yang seringkali kita dengar bahkan seringkali disogokkan oleh kebanyakan orang.

Dalam Islam, setiap ibu yang menyusukan ataupun hamil dibolehkan berbuka puasa sebagai satu bentuk keringanan yang ditawarkan. Tetapi perlu ada sebab mengapa diberikan pilihan untuk berbuka kerana ia mempengaruhi cara penggantian hari berpuasa yang ditinggalkan. Sebab itulah, setiap wanita yang menyusukan bayi ataupun hamil perlu memahami perkara- perkara yang bersangkutan dengan pengurusan berpuasa iaitu bila keharusan untuk berbuka dan kesannya dari segi qadha’ dan fidyah.

Berpuasa Memudaratkan Ibu dan Anak?

Namun, dengan kajian- kajian yang dilakukan oleh ramai penyelidik, berpuasa tidak mendatangkan kemudaratan terhadap ibu-ibu yang menyusukan anak. Dengan itu, kaum ibu tidak perlu risau akan kekurangan penghasilan susu dan kesannya terhadap bayi selagi mana mereka istiqamah dalam mengamalkan pemakanan yang seimbang dan sihat semasa di bulan Ramadhan.

Kebimbangan dan kekhuatiran tidak seharusnya timbul apatah lagi berpuasa sebenarnya lebih banyak memberi kemanfaatan kepada semua berbanding kemudaratan. Kemudaratan hanya berlaku dalam kes- kes terpencil yang diharuskan dalam agama untuk berbuka puasa.

Pelbagai persoalan yang timbul di fikiran ibu-ibu yang menyusukan bayi berkenaan dengan puasa. Namun, ia mungkin akan terjawab jika kita sendiri faham akan erti pengurusan puasa dan juga tahu akan natijahnya dari sudut perspektif sains. Kadangkala bukan ibu yang menyusukan bayi bimbang akan kesihatan tetapi masyarakat sekeliling ataupun keluarga terdekat yang mempengaruhi minda dan pemikiran ibu- ibu bahawa berpuasa boleh membahayakan bayi yang disusui.

Sebab itulah perlunya pemahaman yang mendalam tentang puasa dan peri pentingnya penyusuan susu ibu agar pilihan untuk berbuka puasa itu dapat diminimumkan. Ia merupakan satu langkah yang proaktif supaya tidak timbul masalah yang mendatang dan kesihatan ibu dan anak juga akan diberkati Allah natijah daripada manfaat puasa itu sendiri.

Berpuasa Mengurangkan Pengeluaran Susu Ibu?

Banyak kajian menyatakan bahawa berpuasa tidak akan mengurangkan pengeluaran susu ibu tetapi berlakunya dehidrasi yang teruk kepada si ibu akan menyebabkan bekalan susu ibu akan berkurangan. Jika kita lihat, berpuasa hanya melibatkan penahanan diri daripada makan dan minum hanya memakan tempoh yang sekejap. Jadi tidak timbul masalah dehidrasi jika kita mengamalkan cara pemakanan yang telah dianjurkan dan minum air dalam kuantiti yang cukup.

Ada sesetengah individu yang kekurangan air di dalam badan adalah disebabkan kurangnya pengambilan air yang mencukupi sewaktu berbuka puasa dan kesannya adalah kepada badan untuk keesokan hari. Badan yang kekurangan air akan menyebabkan keletihan yang berpanjangan, sebab itulah disarankan agar mendapat bekalan air yang mencukupi untuk badan segar dan bertenaga terutamanya bagi ibu- ibu yang menyusukan bayi.

Ada juga sesetengah pendapat mengatakan bahawa, jika ibu- ibu berpuasa, akan meningkatkan penghasilan toksin di dalam badan dan akhirnya juga terdapat dalam susu ibu yang akan memberi kesan terhadap bayi. Namun, perlu kita ingat, bayi juga memiliki sistem imun yang dapat menahan diri mereka daripada serangan penyakit.

Tanggapan sebegini perlu kita ambil iktibar dan diterjermahkan dalam ertikata puasa yang kita jalani. Allah mensyariatkan berpuasa kepada hamba- hambaNya kerana pelbagai faedah dan manfaat yang diperolehi daripadanya. Terpulang kepada diri kita untuk memanifestasikan puasa dalam kehidupan yang sebenar dengan situasi seperti ibu- ibu yang menyusukan bayi.

Kajian yang dijalankan di Afrika Barat mendapati bahawa berpuasa pada bulan Ramadhan tidak memberi kesan kepada pengeluaran susu ibu yang menyusukan bayi tetapi kemungkinan komposisi susu ibu tersebut akan berubah. Hal ini adalah sejajar jika dikaitkan dengan pemakanan ibu semasa bulan Ramadhan kerana nutrien susu adalah bergantung kepada pemakanan ibu.

Seandainya pemakanan sihat dan sempurna yang diamalkan, ia tidak akan mengundang masalah terhadap komposisi susu tersebut tetapi jika terdapat kekurangan dalam pengambilan makanan, kemungkinan komposisi tersebut akan berubah. Namun, ia tidak mendatangkan masalah terhadap kesihatan bayi. Ini kerana, ia boleh dilihat sebagai suatu kitaran iaitu, ibu- ibu boleh menggantikan makanan atau zat yang tidak cukup tersebut selepas waktu berbuka. Selagi mana pemakanan sihat diutamakan, tiada masalah yang diundang buat ibu dan bayi yang menyusu.

Penyelidikan yang dijalankan di Amerika Syarikat juga menunjukkan tiada kesan yang signifikan terhadap pengurangan susu ibu semasa berpuasa di bulan Ramadhan. Badan wanita yang menyusukan bayi akan membuat beberapa penyesuaian metabolik semasa berpuasa untuk memastikan agar pengeluaran susu ibu tidak terganggu. Sungguh hebat penciptaan Allah. Penyusuan susu ibu digalakkan di dalam Islam dan dalam masa yang sama disyariatkan berpuasa dalam bulan Ramadhan.

Suruhan ini terkandung implikasi yang mendalam terhadap kesihatan setiap manusia khususnya yang bergelar ibu. Malah ada pula rukhsah yang dibolehkan berbuka puasa, istimewa untuk golongan tersebut jika berlaku kekhuatiran dan keadaan yang tidak diduga.

Tetapi, bagi kita yang ingin merebut peluang berpuasa di bulan yang mulia seharusnya tidak menjadikan penyusuan susu ibu sebagai suatu halangan untuk mendapat dua ganjaran yang hebat tersebut dalam masa yang sama.

Ditambah lagi, kajian-kajian sains terkini yang membuktikan tiada permasalahan yang menghalang wanita yang menyusukan bayi untuk berpuasa dari segi kesihatan ibu dan bayi itu sendiri. Malah, kita seharusnya percaya, sudah pasti ada hikmah dan keistimewaan yang tersirat di samping yang tersurat dengan apa yang Allah telah tentukan buat hambaNya yang bergelar wanita dan ibu.

Sesungguhnya Ramadhan akan menjadi lebih bermakna jika sebagai ibu, kita tidak mengambil mudah akan hal melaksanakan puasa dan meneruskan penyusuan bayi. Seboleh yang mungkin untuk meminimumkan pilihan berbuka puasa jika tiada apa- apa masalah ketika menyusukan bayi.

Secara tuntasnya, sebagai langkah proaktif bagi ibu- ibu, seharusnya mengambil peluang untuk mengkaji lebih mendalam hakikat disyariatkan penyusuan susu ibu dan tidak menjadikan Ramadhan sebagai satu halangan untuk memberhentikan penyusuan ibu mahupun mengambil langkah berbuka puasa sewenang- wenangnya untuk menyusukan bayi tanpa ada sebab yang munasabah.

Yang paling penting ialah pendidikan pemakanan yang sihat harus disemai dalam setiap diri ibu yang menyusukan bayi agar dapat mengharungi bulanpuasa dengan sihat dan cergas tanpa sebarang masalah.

Klik like & share info ini dengan rakan-rakan anda di FB jika anda rasa info ini bermanfaat untuk anda dan rakan-rakan. :)

2 comments

KOLEKSI RAYA 2013 BAJU MELAYU KANAK-KANAK LELAKI

design baju melayu online cotton kanak-kanak lelaki 02

Raya dah makin dekat. Beberapa hari je dah nak raya. Yang tak sempat nak shopping baju raya, bolehlah beli baju melayu online.

Sini ada 9  design baju melayu Johor yang berlainan warna dan corak untuk kanak-kanak lelaki yang berusia 6 bulan hingga 10 tahun.

Jenis kain baju melayu ini ialah Cotton Tshirt .

Macam nak belikan baju melayu untuk anak saudara aku. Anak sendiri belum ada lagi. Hihi… icon wink KOLEKSI RAYA 2013 BAJU MELAYU KANAK KANAK LELAKI

Saiz baju melayu ni ada kat bawah.

baju melayu budak lelaki 01 KOLEKSI RAYA 2013 BAJU MELAYU KANAK KANAK LELAKI BM 01 (Coklat)

baju melayu kanak kanak lelaki 02 KOLEKSI RAYA 2013 BAJU MELAYU KANAK KANAK LELAKI

BM 02 ( hitam/merah )

baju melayu budak lelaki ada corak 03 KOLEKSI RAYA 2013 BAJU MELAYU KANAK KANAK LELAKI BM 03 (hitam/biru)

baju melayu budak lelaki belang belang 04 KOLEKSI RAYA 2013 BAJU MELAYU KANAK KANAK LELAKI BM 04 (Hitam / ungu)

baju melayu budak lelaki garis garis 05 KOLEKSI RAYA 2013 BAJU MELAYU KANAK KANAK LELAKI BM 05 (coklat/merah)

baju melayu budak lelaki plain 06 KOLEKSI RAYA 2013 BAJU MELAYU KANAK KANAK LELAKI BM 06 (kuning jagung)

baju melayu baby lelaki 07 KOLEKSI RAYA 2013 BAJU MELAYU KANAK KANAK LELAKI

BM 07 (merah jambu)

baju melayu baby lelaki plain 08 KOLEKSI RAYA 2013 BAJU MELAYU KANAK KANAK LELAKI BM 08 (coklat)

Saiz baju melayu kanak-kanak lelaki :

saiz baju melayu budak KOLEKSI RAYA 2013 BAJU MELAYU KANAK KANAK LELAKI

B – Bulan , T – Tahun

Harga : RM 65.00

Penghantaran Percuma ( Menggunakan Pos Laju )

Untuk order : SMS / Wasap : 019-6263820

Order diterima selewat-lewatnya 2 Ogos 2013.

Kemain lagi budak-budak ni bergaya, kan icon smile KOLEKSI RAYA 2013 BAJU MELAYU KANAK KANAK LELAKI

p/s: Zaman sekarang ramai orang suka baju melayu moden kan. Zaman modern ni kan. Tapi design tradisional masih lagi tak dilupakan. icon smile KOLEKSI RAYA 2013 BAJU MELAYU KANAK KANAK LELAKI

>> Promosi Raya Shawl Halfmoon Double Layer <<

5 comments

BUFFET RAMADHAN 2013 DI HOTEL GRAND PARAGON JOHOR BAHRU SEDAP & BANYAK PILIHAN

Ahad dan Isnin lepas aku berpeluang menikmati hidangan buffet Ramadhan di Grand Paragon Hotel, Johor Bahru. Peluang ni tak datang selalu. Aku memang tak biasakan diri makan buffet Ramadhan di hotel ni. Tapi ni kenapa aku makan buffet Ramadhan kat Hotel Grand Paragon pula tu?. Heee… Tak lain dan tak bukan sebab orang belanja. Siapa belanja?. Sifu aku belanja icon smile BUFFET RAMADHAN 2013 DI HOTEL GRAND PARAGON JOHOR BAHRU SEDAP & BANYAK PILIHAN

buffet ramadhan sedap di hotel grand paragon johor bahru JB BUFFET RAMADHAN 2013 DI HOTEL GRAND PARAGON JOHOR BAHRU SEDAP & BANYAK PILIHAN

Kenapa aku kurang gemar makan buffet kat hotel?. Sebabnya ada dua je. Pertama sebab mahal. Kedua sebab tak sedap. Ha ha ha…. Jadi, bila sifu kata dia belanja kami makan di hotel ni, dalam fikiran aku dah set, mesti tak sedap. Tapi kan, jauh meleset tau sangkaan aku ni. Sedap ok. Sedap. Diulangi sekali lagi, makanan buffet Ramadhan kat Hotel Grand Paragon JB ni memang sedap.

Dah lah tu, makanannya banyak pula tu. Dekat ball room tempat makan tu, dari pintu sehingga ke hujung dinding bilik tu, sepanjang-panjang tu ada makanan. Macam-macam ada sampai aku pun tak snap gambar-gambar makanan yang beratur tu.

Masa hari kedua, ada orang lain selain dari kami perserta-peserta seminar tu, aku dengar dia cakap “Banyaknya makanan. Ni sampai sahur”. Aku senyum je dengar. Since aku dah makan hari ke-2, so tak terperanjat tengok makanan yang macam-macam ada tu. Ni sebahagian je makanan yang diambil. Kena ambil makanan secara berperingkat. Kalau tak, tak muat meja.

buffet ramadhan 2013 di hotel yang sedap BUFFET RAMADHAN 2013 DI HOTEL GRAND PARAGON JOHOR BAHRU SEDAP & BANYAK PILIHAN

1st day tu, siap member aku cakap, esok pun mesti menu yang sama. Biasalah, hotel kan. Tapi sekali lagi sangkaan kami meleset. Menu tak sama. Ada yang sama, ada yang tak. Waahhh! Impressive. Dan yang paling penting, sedap. icon smile BUFFET RAMADHAN 2013 DI HOTEL GRAND PARAGON JOHOR BAHRU SEDAP & BANYAK PILIHAN

Bila makan buffet kat hotel ni, memang kena pandai susun strategi makan. Supaya tak membazir bayar mahal-mahal, tapi makan sikit je. So, group aku, kami makan dulu, then berhenti pi solat, lepas solat sambung balik makan. Makan nasi last sekali. Kalau makan nasi dulu, jawabnya dah tak boleh makan menu yang lain. Makan slow-slow. Jangan gelojoh, nanti cepat kenyang. Aku memang stay sampai pukul 8.45 malam. Hehe…. Memang aku buat rekod juara orang terakhir habis makan untuk dua-dua hari tu. Don’t worry, guna teknik ni perut tak rasa penuh sangat pun. Aku OK je. Makan slow-slow je kan :D

Itupun, tak semua makanan aku rasa. Ada juga yang aku tak sempat rasa. Banyak sangat makanan kan. Last sekali aku makan ais krim lah kan. Sebagai penutup. Satay pun ada, cuma satay ayam liat sikit, tapi satay daging lembut dan sedap. Mushroom soup, memang sedap. Durian goreng memang marvellous.  Apa lagi?. Udang sambal, lala.. sedap. Macam-macam lah ada. Tak terkira.

Memang pandai sifu aku pilih tempat untuk belanja kami. Dia dah buat survey, hotel mana kat JB ni buffet Ramadhan paling sedap dan best ada banyak pilihan. Sebab tu dia belanja kami makan buffet Ramadhan di Hotel Grand Paragon ni. Ammak!. Aku rasa sangat berbaloi dengan harga.


Harga Buffet  Ramadhan di Hotel Grand Paragon

Dewasa – RM80++/seorang

Kanak-kanak (4-12 tahun) – RM40++/seorang


Alamat HOTEL GRAND PARAGON SDN BHD

 18, Jalan Harimau,

Taman Century, 80250,

Johor Bahru, Johor, Malaysia.

Untuk tempahan / pertanyaan :

Tel : +607-268 5222 Fax : +607-268 5333

8 comments